tirsdag den 17. november 2015

De sidste dage i Nepal



Tirsdag d. 17-11-15

Lørdag blev brugt på at lege turist for sidste gang i Nepal, og denne gang stod den på Swoyambhunath - (bedre kendt som 'the monkey temple'). Nadine, Julian og jeg tog efter morgenmad op til hovedvejen og fik fat i en lokal bus. Dette var endnu engang en sjov oplevelse, fordi vi endnu engang oplevede, hvordan de propper mennesker ind til den er fuldstændig fyldt.. og så ryger resten på taget. Men det er helt okay at køre med og koster kun 20 rupees (mindre end 1,5 dansk krone) i modsætning til taxa'erne, som pga. krisen nu er oppe på omkring de 1000 rupees. 
Efter ca. en halv time blev vi mødt af tre kæmpe store Buddha'er, som symboliserede entréen til templet og parken omkring. Herefter kom vi frem til en plads med en 'world peace fond' - her smed vi alle et par mønter i brønden og sendte tanker til Paris. Derefter klatrede vi op af lidt flere trapper og kom frem til templet. Det er vanvittigt flot - utrolige detaljer og udsigten derfra ud over byen er fantastisk ! 
Efter at have tilbragt en time her, satte vi kursen mod Kathmandu Dhurbar Square, som ligesom Dhurbar Square i Bhaktapur er meget hårdt ramt ovenpå jordskælvet! Her brugte vi også en time på at kigge på arkitekturen, ruinerne og huset, som den levende gudinde bor i. Vi sluttede af med et stykke kage og en falafel-wrap (for sidste gang :( ), inden Nadine og jeg smuttede hen til 'Seeing Hands' for endnu engang at få en omgang massage - det var veltrængt og super ømt ! 
                             Søndag stod vi alle op og tog på arbejde, da vi pga. festivalen havde fri fredag i stedet. Dagen stod på en masse miksning af cement - så vi var alle godt smadret efter job. Søndag blev desuden den dag, jeg for første gang fik et rigtig nepalesisk bad (set bort fra de iskolde bade, jeg har taget i 7 uger) - et 'bucket-bath'! Da vi stadig mangler gas og olie, er det ikke muligt for dem at varme vandet i bruseren. Så nu står den på kogt vand i en spand + koldt vand fra hanen + en lille skål til at hælde med. Og det var fantastisk ! Bedste bad jeg har haft i 2 måneder :D !!!
Efterfølgende gik vi op til bageren, som endelig havde åbent igen! Her sad jeg længe sammen med en ny pige, Anna fra USA, og snakkede indtil vi skulle hjem og spise. 

                             I går var der ikke noget særligt ved: morgenmad, arbejde, Games of Thrones og Harry Potter. Meget stille og roligt. I dag derimod har været FANTASTISK ! Det var sidste dag på arbejde, så allerede fra morgenstunden kommanderede Lindsey (en af koordinaterne) at alle de andre frivillige skulle hjælpe at fylde min 'love tank', så jeg kunne mærke kærligheden inden min afgang i morgen - og det skal jeg love for at de gjorde ...
  Turen derhen bød på høj musik og god stemning, og også på pladsen fik vi både danset, sunget og grinet en masse. Det var simpelthen så dejligt ! 

Dagen sluttede af med Tika og et tørklæde til mig, samt et stort tak fra inspektøren. Derefter tog vi hjem og jeg måtte sige farvel til koordinaterne og ingenøren - det var deprimerende. Herefter tog vi op til bageren og jeg blev positivt overrasket over at næsten alle fra begge huse dukkede op for at være med og sige farvel ! Så her fik vi snakket en sidste gang og jeg fik sagt farvel til alle fra det andet hus. Endnu engang meget trist !
Aftenen har nu stået på et sidste afsnit Games of Thrones med Colin og Jan, sidste middag og nu er jeg kommet til sidste overnatning! Det er simpelthen så mærkeligt !
Min hostfamilie har sagt, at jeg skal blive og tilbudt mig at blive en af deres døtre - så jeg har fået flotte tilbud. Men jeg ser nu engang frem til at komme hjem og se folk igen -- og spise dansk mad !!!! 
                             I morgen skal jeg bruge dagen på at pakke og suge de sidste indtryk af Nepal til mig, inden jeg bliver kørt til lufthaven 16.30. 


Der er ikke længe til vi ses Danmark ! Det er så vildt :D  









Ingen kommentarer:

Send en kommentar